Khamis, 20 Jun 2013

BABY BERAK2 & PUNGGUNG LECET TERUK

assalamualaikum semua.. Letih dan mengantuk, boring dan stress..itula kata-kata yg paling tepat untuk mengambarkan perasaan dan kondisi aku hari ini..sebabnya?? biasalah masalah dalaman je..baby demam nak tumbuh gigi,cirit-birit juga..memula saya bagi PCM tp 2 hari still panasnya turun naik..aku ni jenis yg tak senang duduk kalau anak demam trutama baby.Aku bgla pula ibuprofen..alhamdulillah panas turun dan tak naik2 lg..tapi masih CB sehinggakan punggung & celah kelangkang baby melecet teruk & ruam merah..aku sapu drapolene tp tak ok juga, kmudian aku beli pula krim kulit unta...pakai krim unta, yg ada gambar ostrich tu, tengok kat bawah la senang..sebab beriya nak guna krim ni ialah,aku pernah guna utk anak sulung dan anak tengah ms kena kudis seolah2 ruam seluruh badan..siang malam asyik bergaru..tapi bila sapu dgn krim kulit unta, 2 hari dah ok..so aku suggest pd yg ada masalah kudis, krim ni sngt baik..minyak dlm botol pink tu pulak aku guna utk gosok perut baby dn anak2 ketika kembung..so far dgn izin Allah berkesan...
tapi dalam kes lecet ni rupanya krim tu tk sesuai..pakai krim unta lebih kurang 3 hari..lecet makin teruk..sehinggakan baby ssh nak berjalan..dah jadi macam bergaris2 seolah2 kulit ditoreh..aku tengok pun rasa nyeri..baby asyik menangis dan masih lagi berak-berak..aku bagi jugak makan gripe water utk legakan ketidakhadaman sbb tumbuh gigi..pun tk berkesan..ssh hati yg teramat.. aku fikir banyak kali apa sbb baby berak2 dan punggung lecet teruk..memula tu aku rasa sebab dia nak tumbuh gigi so tu sebab perut kembung, asyik berak2 dan mula melecet..tapi heran jugak sebab makan gripe water pun tk ok..so aku bw baby gi klinik n doktor cakap,perut baby terganggu maybe lambat makan..kiranya gastrik atau msuk angin sbb baby lapar la..dan,punggung lecet teruk sbb dah kena jangkitan dr diapers yg dibiar lama tk dganti,siannya my baby kan...nak salahkan siapa???..(ni rahsia hati akula..malas nak bising2)lu fikirla sendiri..geram tau..so, doktor bagi ubat putih utk berhentikan berak2 dan krim antibiotik..alhamdulillah lepas makan ubat putih dua kali, baby tk berak2 lg.. dan lepas 3 hari punggung baby yg melecet tu kering dn tumbuh kulit baru. alhamdulillahh..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan